Grønt er blevet ’det nye sort’ – også i virksomhedernes verden. Og heldigvis er det nemmere end nogensinde at skabe konkrete lavpraktiske forbedringer og dyrke sine grønne ambitioner. Her får du 4 råd til en grønnere virksomhed i 2022.
4 gode råd til dit grønne nytårsforsæt
Har du et nytårsforsæt om at skabe en grønnere virksomhed? Så er du ikke alene, for mange virksomheder tænker lige nu i grønnere produktion. Det betyder helt konkret lavere energiforbrug, affaldssortering, mere bæredygtige materialer og mange andre mindre forbedringer. Det fortæller forretningsudvikler Christine Qvistorff fra Erhvervshus Sjælland.
Fakta boks: SMV:Grøn
Webinar: Den 24. januar åbner SMV:Grøn for ansøgninger til investeringer, der bidrager til virksomhedernes grønne omstilling. Virksomhederne kan fx få tilskud til certificeringer, miljømærkninger, ny software eller nye maskiner, hvis investeringen er relevant for den grønne omstilling.
På dette webinar den 18/1 fra kl. 8.30 til 9.15 kan virksomhederne høre nærmere om mulighederne og hvordan de ansøger. I pakken herunder finder du tekst og fotos til både nyhedsbrev og sociale medier.
Mere info og tilmelding.
Hun giver her sine fire bedste råd til virksomheder, der vil bruge 2022 på at blive mere grønne og bæredygtige.
1. Tænk stort – men start småt og konkret!
”Som altid er det bedst at tænke stort men starte småt. Stil dig selv det spørgsmål: Hvor er min virksomhed om 5 år, hvis jeg ikke kommer i gang med grøn omstilling og bæredygtighed? Men pas på – sæt konkrete mål i stedet for luftige floskler,” advarer Christine Qvistorff.
Hun peger på energiforbrug og affaldssortering som gode steder at begynde den grønne rejse. Her kan de fleste virksomheder skabe resultater med en relativt enkel indsats, og når de resultater er kommet i hus, kan virksomheden gå videre til mere specialiserede tiltag.
2. Dokumentér din virksomheds fremskridt!
Dokumentér de konkrete tiltag, du gennemfører. Det er vigtigt for at forebygge enhver mistanke om såkaldt ’greenwashing’ – dvs. tiltag der ser grønne ud men reelt ikke er nogen forbedring.
”Hav styr på dokumentation og undersøg certificeringer, der er relevante. Sig hvad du gør, og gør hvad du siger, så undgår du greenwashing og skaber troværdighed.”
3. Få styr på dit klimaaftryk
Hvor bæredygtig er min virksomhed lige nu? Det kan de færreste virksomheder svare på, men med et enkelt og effektivt værktøj er det lettere end nogensinde.
”Du kan selv måle dit klimaaftryk med den nye CO2-beregner fra Erhvervsstyrelsen: ’Klimakompasset’. Resultatet kan være udgangspunkt for arbejdet med din grønne profil, som kan gavne både din forretning, medarbejdertilfredshed og støtter i dialogen med kunder,” siger Christine Qvistorff.
Hun peger på, at arbejdet med at styrke den grønne profil ikke kun gavner klimaet og miljøet. Ofte gavner det både forretningen, medarbejdertilfredsheden og virksomhedens dialog med kunderne.
4. Få sparring på dine grønne ideer
Måske vil du lancere et nyt grønt produkt eller en grøn ydelse? Eller måske vil du producere de samme ting som nu men med mindre miljø- og klimabelastning? Grøn omstilling er et vidt begreb og uanset om det er det ene eller det andet, er det en god idé at få sparring om ens ideer.
”Regn med, at den grønne dagsorden er kommet for at blive og vid at grøn omstilling ikke er et kortsigtet projekt. Det er en omlægning af dagligdagen, som alle må forholde sig til. Det bliver den nye ’standard’, når man driver virksomhed. Spørgsmålet er hvad og hvordan – og det kan vi hjælpe med. Faktisk har mulighederne for at få grøn sparring aldrig været bedre,” siger Christine Qvistorff, der peger på, at der tilmed mulighed for at få op mod 360.000 kr. i tilskud til virksomhedens grønne omstilling.
Vil du vide mere om Erhvervsforum Roskilde?
Følg med i alle vores spændende aktiviteter her: Netværk, kurser og workshops.
Bliver du set og fundet af potentielle kunder og samarbejdspartnere? Se Virksomhedsguiden.
Er du iværksætter eller går du med overvejelser om at starte egen virksomhed? Så har Erhvervsforum rigtig mange tilbud til dig: Iværksætter.
I Roskilde kommune leverer oplevelsesøkonomien en omsætning på 1,6 mia. kr. Se hvad der gør Roskilde så god i forhold til andre kommuner: Oplevelsesøkonomi.
Følg Erhvervsforum Roskilde på LinkedIn eller Facebook.