Budgetter for iværksættere
Når du starter virksomhed er det alfa omega, at du har styr på dine budgetter.
Som udgangspunkt siger vi altid, hvad kan du minimum leve for om måneden? Hvad kan du skære væk af udgifter i din opstartsperiode.
Der er ikke noget værre end at have en masse uforudsete udgifter hængende over hovedet.
Det kan virke lidt uoverskueligt med de mange forskellige budgetter. Det handler om at gøre det nemt for dig selv og være realistisk omkring din private og din virksomheds økonomi.
Herunder kan du finde budgetskemaer til etableringsbudgettet, driftsbudgettet og likviditetsbudgettet. Det er de tre budgetter, du skal bruge, når du skal finde ud af, hvad det koster at starte din virksomhed, om din virksomhed er rentabel, og om den har en sund likviditet.
- Etableringsbudget: Hvor mange penge har du brug for, når du som iværksætter ønsker at starte virksomhed.
Hvad skal du investere af penge for at komme i gang? - Driftsbudget: Kan du få overskud af din virksomhed og tjene penge til dig selv?
- Likviditetsbudget: Er der penge nok til at betale virksomhedens regninger hver måned?